lørdag 19. november 2011

Bjørg Thorhallsdottir






















Bjørg Thorhallsdottir (bilde) er en dame med mange jern i ilden.
Og jeg vet at hun er elsket av mange.
I dag kom hun til Gjøvik fra sitt atelier i Barcelona.
Dette for å være til stede på sin egen utstillingsåpning ved Galleri Svae.
Hun skulle i tillegg holde et lite miniforedrag over temaet "Mot" (som i modig).
Mot er også tittelen på hennes siste bok, som det var mulig å kjøpe i signert utgave.

For meg blir bildene til Bjørg Thorhallsdottir for søte.
Det er som å spise cupcakes med mengder av lyserosa glasur:
Jeg blir mett nesten før jeg kommer inn døra til utstillingen.
Det er pasteller og hjerter så langt øyet rekker.
Smilende mennesker plassert på små skyer.
Svevende kjærestepar midt i et kyss.
Det hele toppes med klisjefylte tekstbiter.

Miniforedraget hennes preges av det samme.
Mantraet er at du kan få til det du vil, bare du er modig nok.
Modig nok til å ta sjansen.
Til å kaste deg ut i det.
For det ender alltid godt til slutt.
Alltid.

Men gjør det virkelig det?
Går det alltid bra med dem som kaster seg uti det og tar sjanser?
Alltid?
Jeg er ikke så sikker.
Mot er en ting. Men min erfaring er at det er mange flere faktorer som spiller inn.
Talent. Hardt arbeid. Gode arbeidsrutiner. Dyktighet. Pågangsmot. Utholdenhet.
God helse. En støttende familie. Et inspirerende miljø. Flaks.
Og sikkert mange, mange flere.

Og videre:
Modigst er den som våger å være seg selv.
Hørt det før...?

Bjørg Thorhallsdottir holder seg etter min mening på overflaten.
Hennes kunst hverken provoserer, flytter grenser, åpner dører eller gir ny innsikt.
Den er på ingen måte nyskapende. Og den gir meg null og niks.
Men for en herlig, smittende latter hun har.
Den blir man virkelig glad av!
Den latteren alene var verdt dagens besøk på Galleri Svae.
Bildene hennes derimot var det ikke.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar